Aj
keď oba Gnaty majú zhodné meno a aj konštruktéra, ide o podstatne
odlišné lietadlá. Preto v tomto príspevku ani nebudem robiť vzájomnú
porovnávačku, ktorej cieľom je zistiť, ktorý kit je kvalitnejší. To by
bolo porovnávanie neporovnateľného. Tie stroje z typového hľadiska majú
prakticky zhodné len podvozky a sedačky pilotov... :) Ide mi skôr o
inšpiráciu k dvojstavbe týchto kitov a o náhľad, čo pri ktorm kite by
bolo dobré upraviť alebo dorobiť, aby na záver stavby mohli byť
postavené vedľa seba a verne prezentovali vzájomné typové zhody alebo
odlišností.
Special
Hobby prišiel v roku 2015 s novinkou bojovej verzie Gnat F.1. Kit je
zabalený v klasickej, z boku otvárateľnej krabičke s krásnou kresbou
predlohy.
Kit obsahuje 4 varinaty markingov, dva fínske a dva juhoslovanské.
Airfix v 2012 vydal cvičnú verziu Gnat T.1, ktorá vznikla zásadnou prestavbou pôvodnej verzie F.1 pre potreby RAF.
Kit obsahuje nálepky len pre jeden marking stroja z Central Flying School RAF z éry 60's.
Obsah kitu Gnat F.1 od Special Hobby. Krabička obsahuje 3 rámčeky dielov z tmavo šedého plastu, 1 rámček čírych dielov, farebný manuál a aršik nálepiek.
Obsah kitu Gnat T.1 od Airfix. Krabička obsahuje 2 rámčeky dielov zo svetlo šedého plastu, 1 rámček čírych dielov, čiernobiely manuál a aršik nálepiek.
Ukážka z farebného manuálu Special Hobby. V tomto prípade, ako aj v prípade Airfix kitu je stavebný postup dostatočne prehľadný a jasný.
Aršík
nálepiek z kitu Special Hobby. Výrobca je Aviprint. Nálepky z kitov
MPM/Special Hobby dlhodobo považujem za jednú z ich najväčších slabín
vďaka ich zamachleným popiskám a symbolom. V tomto prípade to už nie je
tak zle, myslím, že sú použiteľné. Dúfam, že tento trend zlepšovania
bude pokračovať aj v ďalších novinkách od MPM/SH.
Ukážka
z manuálu Airfix kitu. Ich typický formát a grafika. Návod obsahuje aj 1
stránku úplného rozmiestnia popisiek na povrchu draku, čo je veľkým
pomocníkom pri ich nanášaní.
Aršík
nálepiek z kitu Airfix. Výrobcom je Cartograf a tu len ťažko nájdem
nejaký nedostatok. Dôkaz, že aj superlacné kity môžu obsahovať takto
špičkové nálepky a popisky nie sú výsadou len drahších "luxusnejších"
stavebníc, ale už sú samozrejmosťou pre všetky 1/72 kity.
Celkový pohľad na Special Hobby Gnat F.1
Celkový pohľad na A rámček SH kitu Gnat F.1
Celkový pohľad na B rámček SH kitu Gnat F.1
Celkový pohľad na C rámček SH kitu Gnat F.1
Celkový pohľad na D rámček
SH kitu Gnat F.1. Prekryt kokpitu je vyrobený v uzavretej a otvorenej
variante. Veľmi dobrá práca zo strany SH, lebo v tomto prípade by sa
otvorený prekryt veľmi ťažko vyrobil z uzavretého.
Celkový pohľad na Airfix Gnat T.1
Celkový pohľad na B rámček Airfix kitu Gnat T.1
Celkový pohľad na A rámček Airfix kitu Gnat T.1
Celkový pohľad na C rámček Airfix kitu Gnat T.1
Trupy a podvozkové šachty F.1 a T.1
F.1 má na povrchu trupu viac detailov. V oboch prípadoch sú linky paneláže pekne hlboké a ostré. Veľké plus pre oboch výrobcov.
V prípade F.1 sú hlavné podvozkové šachty dizajnované ako súčasť polovičiek trupov. V prípade T.1 sa budú vlepovať ako samostatné diely. V oboch prípadoch sú šachty hlavných podvozkov dostatočne hlboké a sú dobrým základom pre prípadné ďalšie detailovanie.
Šachty predného podvozku sú v oboch prípadoch vlepiteľné do trupu a dostatočne hlboké. V prípade SH kitu je to samostatný diel, v prípade Airifx kitu je predná šachta riešená ako súčasť dielu podlahy kokpitu.
Kokpit F.1 a T.1
V prípade verzie F.1 je zákald kokpitu riešený ako klasická vaňa s bocnými pultami a naznačením zopár ovládacích prvkov.
V prípade T.1 nie je klasická vaňa, ale vlepuje sa len podlaha.
Bočné steny kokpitu F.1 so schématickým znázornením konštrukcie trupu. Dobrý zákalad pre prípadné ďalšie detailovanie.
Podobne
aj dvojmiestna verzia T.1 má znázornenú konštrukciu trupu na bočných
stenách kokpitu. Bočné panely sú tu dizajnované ako súčasť polovičiek
trupu. Bočné steny a pulty zadného kokpitu sú riešené ako dva samostatné
diely, ktoré sa vlepia do trupu. Ich vonkajšie strany sú potom po
vlepení bočnými stenami sacákov.
Prístrojové
dosky. Model SH ponúka dve varianty, ktoré majú aj znázornené "budíky" a
ďalšie ovládacie prvky. Navyše dá sa aplikovať dekál. Ak ten je presne
navrhnutý, môže byť nakoniec prístrojová doska veľmi pekná aj pre
otvorený kokpit.
Prístrojové dosky v kite Airfix sú úplne hladké a bez detailov. Tie sa dajú naniesť vo forme nálepiek.
Porovnanie zadných stien kokpitov u oboch stavebníc.
Porovnanie kniplov u oboch stavebníc.
Riešenie
sedačiek u oboch stavebníc. U SH sa sedačká zlepí z 5 dielov. U Airfix
kitu sú sedačky maximálne schématické. V oboch stavebniciach nie sú
nijak riešené pútacie pásy.
Podvozky
Podvozkové nohy. Horný pár fotiek v oboch štvoriciach zobrazuje prednú podvozkovú nohu vyfotenú z oboch strán. Spodný pár fotiek zobrazuje nohy hlavných podvozkov.
Kolesá. Horný pár fotiek v oboch štvoriciach zobrazuje predné koleso vyfotené z oboch strán. Spodný pár fotiek zobrazuje zadné kolesá.
Kryty podvozkových šachiet v kite SH.
Kryty podvozkových šachiet v kite Airfix.
Sacáky a výtokové trysky
Sacáky v kite SH. Súčasťou je aj znázornenie vyústenia dvojice 30mm kanónov ADEN verize F.1Sacáky v kite SH pre verziu T.1
Výtoková tryska motora Orpheus Mk.701 v SH kite sa skladá zo 4 dielov.
Výtoková tryska motora Orpheus Mk.100 v Airfix kite je dosť schématická, riešená ako 1 diel.
Krídla a chvostové plochy
Riešenie
krídel v kite SH. Linky paneláže sú hlboké, ostré, proste bezchybné.
Teda podobne ako na trupoch. Toto konštatovanie platí aj pre kit Airfix.
Trocha odlišné riešenie krídel v kite Airfix. Za povšimnutie stojí úplne iné riešenie krídelok, čo presne zobrazuje skutočnosť pre obe varianty.
Riešenie výškových a smerového kormidla v kite SH. Pohľady z oboch strán.
Riešenie výškových a smerového kormidla v kite Airfix. Smerové kormidlo je riešené v tomto kite ako jeden diel s ľavou polovicou trupu.
Výzbroj a výstroj
Special
Hobby kit veľmi príjemne prekvapí množstvom alternatívnej výzbroje.
Dohromady až 3 možností podvesenia, nosníky-stromčeky s neriadenými
strelami a dva páry raketníc. Tiež sú na výber 2 páry prídavných nádrži.
Teda vždy niečo ostane na podvesenie aj iných typov britských ľahkých
jetov (napr. Strikemaster)
Alternatívne predky trupov sľubujú ďalšie krabičkové verzie Gnatov od SH.
Airfix na podvesenie ponúka len prídavné nádrže. Ale to je v poriadku, cvičné varianty T.1 snáď nič iné ani nenosili...
Tvarové porovnanie F.1 a T.1
Prvé
čo ma vystrašilo po otvorení oboch krabičiek, boli na prvý pohľad úplne
odlišné rozmery krídel a chvostových plôch u oboch stavebníc. Prvé čo
ma napadlo, snáď jeden z kitov je úplne mimo mierku. Stačilo len rýchlo
pogoogliť a zistil som, že T.1 verzia bola zásadne prekonštruovaná a z
pôvodnej F.1 si ponechala snáď len veľmi hrubý obrys. Teda je v úplnom
poriadku, že plocha krídel a chvostových plôch je zjavne väčšia. Proste
Gnat T.1 je mladší a väčší brácho s Gnat F.1.
Zdroj: Wikipedia https://sk.wikipedia.org/wiki/Folland_Gnat |
Záver
V
oboch prípadoch sú to na pohľad sympatické kity. Samozrejme ani jeden
nie je žiadnou alternatívou k druhému. Ale spoločný názov a rodokmeň
priamo volá po spoločnej dvojstavbe tohoto najmenšieho bojového jetu.
Cena
Airfix kitu je menej ako polovica ceny kitu Special Hobby. Navyše má
prvotriedne dekále od Cartografu aj v takomto lowcoste. Special Hobby
kit však za vyššiu cenu (ak sa dá cena cca.11EUR vôbec nazvať vyššou
cenou...) ponúka naozaj veľa muziky. Celkovo krajšie a ostrejšie
detaily, delený prekryt kokpitu. Navyše množstvo alternatívnej výzbroje
je skutočne milým prekvapením v dobe, kedy výrobcovia už nechcú dávať do
kitu nič z výzbroje. Na túto novú sériu kitov (Vampire, Zephyre,
Gnat,...) od MPM/SH sa skutočne oplatilo počkať.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára